Thursday 11 June 2015





Het bezoek aan de Oostenrijkse partner school van het Get-Set-Go project

De Van Leersumschool neemt als school deel aan een uitwisselingsproject, het Comeniusproject genaamd. Dit project wordt gefinancierd door de Europese Unie en stelt deelnemers in staat kennis te maken met het onderwijs in andere landen. Het gaat niet alleen om kennismaken, maar ook om uitwisseling van kennis. Daarnaast draait het om samenwerken om een bepaald eindproduct tot stand te brengen. In dit project is er een grid (te vinden op http://www.lichtenstern.at/gsg/  ) waarin een aantal digitale spelletjes en programmaatjes zijn opgenomen over landen, reizen, enz.

In de week van 4 t/m 8 mei 2015 is een delegatie van 7 medewerkers van onze school  op bezoek geweest in Wenen. De Oostenrijkse collega’s hebben, in samenwerking met een aantal studenten van de Pädagosche Universität, gezorgd voor een goed georganiseerde, leerzame week.
Nadat op dinsdag het programma op het stadhuis was gepresenteerd, hebben we een bezoek gebracht aan de SPZ 3. Het gebouw waar deze school in is gehuisvest, is verdeeld in twee delen. In het ene deel wordt regulier onderwijs gegeven, in het andere deel wordt onderwijs gegeven aan leerlingen die speciale zorg nodig hebben. Er werd uitleg gegeven over het Oostenrijkse onderwijssysteem. Tegenwoordig kent men in Oostenrijk een systeem, , waarbij in sommige klassen kinderen met reguliere en speciale leerbehoeften in één klas les krijgen. Deze klassen bestaan uit tien  leerlingen zonder en zes leerlingen met speciale leerbehoeften.  In deze klassen werken twee leerkrachten fulltime, waarvan één leerkracht een opleiding voor speciaal onderwijs heeft gevolgd. We hebben in verschillende klassen een deel van een les gevolgd.
Op woensdag hebben we een bezoek gebracht aan een school waar onderwijs wordt gegeven aan kinderen met een lage intelligentie, de  SPZ 4. Ook hier werden we erg hartelijk ontvangen. Eerst kregen we een film te zien, waarin een indruk werd gegeven van de activiteiten die op deze school plaatsvinden. Het was leuk om bepaalde leerlingen later in de klassen, die we mochten bezoeken, aan het werk te zien. In de koffiepauze werd de catering verzorgd door een drietal leerlingen. Ze hadden menukaartjes en servetringen gemaakt en deden de bediening. Ze vonden het erg spannend om dit te doen, maar het was voor de kinderen een mooi leermoment. Tijdens het koffiedrinken kregen we uitleg over een communicatiesysteem dat wordt gebruikt en steeds verder wordt uitgewerkt, waarmee kinderen die veel moeite met communicatie hebben, eventueel m.b.v. een i-pad, toch kunnen communiceren.
Op donderdag zijn we gestart met een bezoek aan de SPZ 3, de Wiener Sprachheilschule. Hier krijgen kinderen onderwijs die op één of andere manier een spraakprobleem hebben. Het bezoek begon met een powerpoint presentatie van één van de directeuren van de school, over de manier waarop zij vorm geven aan het onderwijs binnen deze doelgroep. Vervolgens  hebben we een aantal klassen bezocht en gezien hoe in de praktijk gewerkt werd. Vervolgens zijn we terug gegaan naar de SPZ 3 school, waar Nita Vermeulen namens onze school een presentatie gegeven heeft over de extra zaken die nodig zijn van de kant van de leerling , ouders en deskundigen samen om toe te werken naar een zoveel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren in de wereld van wonen, werken en vrije tijd. Aansluitend hebben we hier een aantal klassen bezocht, waaronder een kort kijkje in de Preschool Klasse (observatieklas), die dat jaar voor het eerst gestart was en waar kinderen onderwijs krijgen waarvan verwacht wordt dat ze extra begeleiding nodig zullen hebben.
We hadden een prachtige week waarin diverse aspecten van de rijke Weense cultuur werden bezocht in de vrije tijd tussen  de interessante programma onderdelen, aangeboden door onze Oostenrijkse partner.



Visiting the Austrian partner of the Get-Set-Go project.
Van Leersumschool takes part in an exchange program called Comenius Long Life Learning program. This project is funded by the European Union and allows participants to learn about education in other countries. It is not just for meeting partner schools but also aims at exchanging knowledge and best practises. In addition, it is all about working together to achieve a particular end product. 
In this project there is the grid (to be found on http://www.lichtenstern.at/gsg/ ), in which a number of digital games and utilities are included about countries, travel, etc.)

In the week from 4 to 8 May 2015 a delegation of 7 staff of our school visited the Sonder Pädagogische Schule 3 (SPZ 3) in Vienna. The Austrian colleagues have, in collaboration with a number of students of the Pädagogische Universität, ensured a well organized, instructive week. 
After the program was presented on Tuesday at City Hall, we have visited SPZ 3. The building where this school is located is divided into two parts. In one part there is the mainstream education, in the other part there is the education for pupils who need special care. An explanation was given about the Austrian educational system. Nowadays, there is a system in Austria where in some schools and some classes, children with regular and special educational needs are taught while in in one classroom.
These classes consist of ten pupils without and six students with special educational  needs.  Two teachers work full-time in these classes, one of which has followed a training for special education teacher. We have seen a part of a lesson in different classes.
On Wednesday we visited a school where education is given to children with lower intelligence, the SPZ 4. Also here we were very warmly received. First we got to see a movie, in which an impression was given of the activities that take place at this school. It was nice to see some of the students from this film at work  later on in the classes, which we were allowed to visit.  In the coffee break catering was provided by three students. They had made menu cards, napkin rings and did the servicing. They found it very exciting to do this, but it was a good learning experience for the children. During the coffee we got an explanation of a communication system that is used and is still further developed. Children who have a lot of trouble with communication can learn to communicate by using an i-pad and a special app.
On Thursday we started with a visit to SPZ 13 the Wiener Sprach Heil Schule. Children that have some kind of speech problem get an education here. The visit started with a PowerPoint presentation by one of the directors of the school, about the way in which they design the education for this target group. We then visited a number of classes and saw how it worked in practice. Then we went back to SPZ 3 school, where Nita Vermeulen on behalf of our school  gave a presentation about appropriate education and the extras  that are needed on the part of pupil, parents and experts together to work towards functioning independently as much as possible in the world of living, working and leisure.
Afterwards we visited some classes in the same building  including a brief look into the Preschool Class (observation class). This class was started in this school this year for the first time and is the place where children of whom it is expected they will need extra guidance start their education.
We exeperienced a wonderful week in which various aspects of the rich aspects of Viennese culture were visited in the free time between of the interesting program offered by our Austrian partner.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.